Voetbalvereniging Marrum is op 1 juli 1945 opgericht onder de naam M.S.V. (Marrumer Sport Vereniging) als tweede voetbalclub van de gemeente Ferwerderadiel.

Een jaar later kreeg het de naam die het nu heeft; v.v. Marrum. Op sportief gebied is Marrum niet stil blijven zitten. Aan het eind van het seizoen 1949-1950 hees Marrum 1 voor het eerst de kampioensvlag. Vervolgens werd een kampioenschap gevierd in 1995. Marrum 1 promoveerde naar de 5e klasse KNVB. Echter een jaar later degradeerde Marrum weer naar de 6e klasse KNVB. In seizoen 2009 – 2010 werd de 6e klasse opgeheven, zodat Marrum 1 weer uitkwam in de 5e klasse.

De laatste keer dat Marrum 1 kampioen werd, was in seizoen 2010 – 2011. Dit leverde promotie op naar de 4e klasse. In deze klasse mochten de Marrumers twee seizoenen uitkomen. Helaas werd in de nacompetitie degradatie niet voorkomen en keerde Marrum terug naar de 5e klasse. Daarin eindigden zij 2e en via de nacompetitie werd promotie naar de 4e klasse afgedwongen.

In het seizoen 2014 – 2015 hadden de Marrumers het moeilijk in deze klasse, eindigden voorlaatste en degradeerden wederom via de nacompetitie naar de 5e klasse. Dat gebeurde op een vrij memorabele wijze via twee beslissingswedstrijden tegen 5e klasser Tzummarum. De thuiswedstrijd werd met 4-1 gewonnen. De uitwedstrijd verliep echter desastreus. Met een achterstand van 2-1 in de rust leek er nog niet veel aan de hand. Na de rust kwam Marrum in de 70e minuut zelfs op een 2-3 voorsprong. De gastheer bleef met de moed der wanhoop aanvallen en met succes, want ze kwamen langszij en op een verdiende 4-3 voorsprong. In de blessuretijd bleef Tzummarum druk zetten en presteerde het ongelovelijke door nog twee keer te scoren. Daarmee kwam een 6-3 stand op het scorebord. In de verlenging, waarin Marrum door twee rode kaarten met 9 man kwam te staan, was het tij niet meer te keren. Na een strafschop wist Tzummarum nog twee keer doel te treffen, eindstand 9-3.

In het seizoen 2016-2017 zou Marrum kampioen zijn als het in de laatste speelronde op eigen veld zou weten te winnen van koploper VCR. Ruim 400 toeschouwers en verslaggevers van o.a. Omrop Fryslân waren er getuige van dat deze thuiswedstrijd helaas met 1-2 werd verloren. Via de nacompetitie werd toch promotie afgedwongen, door twee wedstrijden tegen vv Ternaard overtuigend te winnen. Na twee seizoenen in de 5e klasse, promoveerde het eerste elftal weer naar de 4e klasse. Via de nacompetitie van het seizoen 2018-2019 degradeerde Marrum weer naar de 5e klasse.

In juni 2022 werden twee beslissingswedstrijden in de nacompetitie gewonnen en daarmee weer promotie behaald naar de 4e klasse. Eerst werd op eigen terrein Udiros (Nieuwehorne) met 4-2 verslagen en vervolgens vv Irnsum met 2-0 op het sportcomplex van DTD te Cornjum.

De jeugdteams hebben door de jaren heen veel kampioenschappen behaald. Elk jaar worden er wel 1 of meer teams kampioen, zodat er altijd wel wat te vieren is.